CMS jest to system zarządzania treścią strony przy użyciu jedynie przeglądarki internetowej. Można edytować stronę z poziomu panelu administracyjnego.
SEO-CMS jest też takim systemem, ale stworzonym specjalnie na potrzeby pozycjonowania. Jego specjalna konstrukcja pozwala na łatwiejsze pozycjonowanie, dzięki optymalizacji pod Google. Łatwiejsze pozycjonowanie wiąże się z mniejszym kosztem, który ponosi Klient.
Funkcje SEO-CMS-a mogą być dowolne, ponieważ systemy te robimy na zlecenie, nie używamy gotowych CMS-ów. Ich wadą są pewne ograniczenia w kodzie HTML strony. Jako, że jest to CMS „SEO” (a nie zwykły), kod HTML strony musi mieć określoną postać, która jest lepiej traktowana przez Google. Musimy dojść do kompromisu między wyglądem strony, a łatwością pozycjonowania. Np. strony we flashu mogą być piękne, ale do pozycjonowania zupełnie nie nadają się.
Przy małej stronie i małej ilości fraz do pozycjonowanie kupno SEO-CMS-a nie zawsze jest opłacalne (ale najczęściej jest). Dopiero przy dużej ilości fraz nie ma tu wątpliwości. Prostsze frazy same wychodzą na wysokie pozycje bez pozycjonowania ich (więc bez opłaty za nie). Klient w dowolnym momencie może dodać frazę, która sama wyjdzie wysoko – pod warunkiem, że dobrze wypełnił CMS-a.
Kod źródłowy naszego SEO-CMS-a jest niedostępny dla Klienta. Strona jest trzymana na naszych serwerach albo Klient otrzymuje zaszyfrowaną wersję strony. W ten sposób uniemożliwiamy kradzież kodu, która mogłaby zostać wykorzystana z niekorzyścią dla naszych pozostałych Klientów.